Miért nem válogathatom össze magamnak a csatornákat?

Az internet tv csomagok, amiket a szolgáltatók kínálnak, gyakorta tartalmaznak olyan csatornákat, amelyekre a kutya sem kíváncsi – fogalmazódik meg sok emberben. Vagy, még pontosabban, az ügyfelek egyik része nem kíváncsi bizonyos csatornákra, míg más ügyfelek éppen az ő kedvenceiket hajítaná ki a kínálatból.

Holott az olyan szolgáltatók, mint amilyen az Invitel is, szinte fillérekért kínál rengeteg TV csomagot, hogy tényleg mindenki megtalálhassa a kedvencét.

A digitális átállás nem hozta el a várt csodát

Könnyen belátható, aki a sportért rajong, és nincs gyereke, aligha fog rajzfilmcsatornákat nézni, míg azok, akik inkább a főzőműsorokat és úti filmeket kedvelik, kevéssé fogják a sportcsatornákat hiányolni.

A digitális televíziózás kezdete sajnos nem teremtette meg a lehetőséget arra, hogy magunk válogassuk össze a csatornákat. Ennek viszont más oka van, mint hogy a szolgáltatók nyerészkedni akarnának – elvégre nem ők birtokolják a tévécsatornákat.

Mi az oka annak, hogy a tv csomagok tele vannak mindenféle tévécsatornákkal?

Egyszerűen az, hogy akik a tévécsatorna-csomagokat eladásra kínálják, bizonyos szempontból társadalmi igényt elégítenek ki úgy, hogy a nézők, a kicsi és nagy tévécsatornák is jól járjanak.

A magáncsatornákat a hirdetők tartják el, viszont ha ezek a kisebb csatornák nem juthatnak el szélesebb rétegekhez (mert nem kérik őket), akkor a hirdetők is elpártolnak tőlük és tönkremennek.

Könnyen legyinthetnénk erre, hogy ha nincs ekkora igény rá, húzzák csak le a rolót. Viszont ezzel minden nézőjük veszítene – elvégre attól, hogy csupán ötvenezer ember néz egy csatornát, míg a fősodratú médiát százezrek, még nem lesz értéktelen az adásuk. A kultúra akkor gyarapszik, ha a rétegigény is kielégítésre kerül.

Ám emellett adódik egy gazdasági ok is: a szolgáltatás fenntartása nem lesz olcsóbb azzal, ha kevesebb a csatorna. Tehát ha eltűnik 80 csatorna közül 50, akkor a maradék 30-nak kell állnia a számlát. Ez pedig óhatatlanul is dráguláshoz vezetne, amit végül természetesen a nézők fizetnének meg.

Viszont a jelenlegi rendszerben a szolgáltatók az internet tv csomagok összeállításakor nagy csomagokat adhatnak, míg a nézők ezért jutányos árat fizetnek.